Margareta Eriksson

Kvalitetstänkande skola

ISBN 91-630-6589-4
© GME Förlag AB, 2002



INNEHÅLL

KVALITETENS FÖRUTSÄTTNINGAR

  Ansvar
  Förståelse
  Samtal
  Dokumentation

ATT ARBETA MED KVALITET
  Kvalitetsarbete
  Ledningsgruppen
  Arbetslaget
  Ledare för lärande medarbetare
  Att välja metod

VAD ÄR KVALITET?

TJÄNSTEKVALITET
  Kundorientering
  Samhällsorientering
  Generella kvalitetsfaktorer
  Att kartlägga kundperspektivet

KLASSRUMSKVALITET

KVALITETSSTYRNING

VISIONER SOM DRIVKRAFT

MÅL SOM STÖD
  Målen som regler
  Målproduktionen
  Målen som riktning
  Lokal tolkning
  Nya styrningsperspektiv

PLANERING SOM STRUKTUR
Skolans planeringskultur
Strategisk planering

UTVÄRDERING SOM REDSKAP
  Utvärderingens nya syfte
  Nyttan av utvärdering
  Utvärdering på enhetsnivå
  Den mångtydiga värderingen
  Faktorer som påverkar bedömningen
  Det yttre trycket
  Utgångspunkten
  Vad ska värderas?
  Process eller resultat?

TJÄNSTEVÄRDERING
  Spontant gensvar
  Reflekterat gensvar
  Självvärdering
  Kollegial utvärdering
  Elevers utvärdering
  Extern utvärdering

KVALITETSREDOVISNING

KVALITETSUTVECKLINGENS KRETSLOPP

LITTERATUR

BEGREPPSINDEX

Mångfaldigande av innehållet i denna bok helt eller delvis, är enligt lagen om upphovsrätt förbjudet utan medgivande. Förbudet gäller varje form av mångfaldigande genom tryckning, kopiering, bandinspelning etc.